skip to Main Content

6 redenen waarom millenials gevoelig zijn voor burn-out, inclusief adviezen ter preventie van burn-out

Cees Stegenga
Een jonge vrouw van 27 jaar geeft me een gespannen hand. Ze stelt zich voor als Eva. Ze werkt gemiddeld 70 uur (en wordt betaald voor 38 uur) voor een grote, gerenommeerde organisatie waar de werkdruk hoog is. De gestelde targets zijn pittig en er ligt altijd werk. Eva klapt standaard ’s avonds en in het weekend de laptop open. Ze vindt het werk heel leuk, wil het heel graag goed doen en zegt altijd ‘ja’ tegen nieuwe opdrachten. Ze wil absoluut niet het risico lopen om een leuke opdracht te missen (en zo blijkt later de ander teleur te stellen).

Waarom neemt ze contact met me op?
Ze slaapt de laatste weken slecht, haar hart gaat tekeer, ze heeft huiduitslag en haar energieniveau is lager. Ze heeft een korter lontje en merkt dat ze zich sociaal gezien steeds meer terugtrekt. Al heeft ze zich zo voorgenomen om niet te gaan huilen, al snel raakt ze geëmotioneerd.

In gesprek met Eva onderzoeken we haar overtuigingen, die veel inzicht geven in de (werk)stress die ze ervaart:
• Als ik niet tot de top behoor, faal ik
• Ik faal nu blijkt dat ik overbelast ben, ik moet alles aan kunnen. Mijn collega’s kunnen dat toch ook!
• Ik wil alles goed doen voor iedereen en anderen niet teleurstellen
• Op het werk doet het er niet toe hoe ik me voel
• Ik ben tot last als ik zeg wat ik vind
• Ik plan het weekend vol want ik moet wel een bloeiend sociaal leven hebben

Patronen van millenials
Ze is niet de eerste millennial (geboren tussen 1980 en 2000 en opgegroeid rond het millennium) die ik in mijn coachpraktijk heb begeleid. Veel vrouwen maar ook mannen kampen met overbelasting en burn-outverschijnselen, zo blijkt ook uit diverse onderzoeken (CBS, Een Vandaag). Al vindt menig wetenschapper dat de burn-outcijfers mogen worden gerelativeerd, er is wel degelijk sprake van toenemende werkstress. Een preventieve en effectieve aanpak van werkstress is dan ook noodzakelijk.
Mijn ervaring is dat de individuele verschillen groot kunnen zijn en dat niemand exact past in het profiel van de millennial. Wel is er vanuit een breder perspectief een aantal gemeenschappelijke patronen zichtbaar voor deze generatie van millenials:

• Ze zijn zelf verantwoordelijk voor succes en het eigen geluk. Gaat het mis dan is het hun schuld. Dan falen ze. Zoals Eva zegt: ‘als ik niet tot de top behoor, faal ik’. Dat brengt druk met zich mee.
• Sterke gerichtheid op wat er van hen wordt verwacht. Succesvol en knap zijn is de norm. Wat ze zelf willen, vinden en voelen is niet in beeld. Dit is hét ingrediënt om uit balans en burn-out te raken.
• De impact van social media op hun leven is groot. Ze vergelijken zich met mensen die het leuker en spannender lijken te hebben. Het is dé manier om je negatief te voelen over jezelf.
• Het maken van keuzes kost veel moeite want ze willen het maximale, het perfecte. Ze worden dan ook wel de maximizers genoemd. Dat kost veel (negatieve) energie.
• Ze hebben weinig contact met hun eigen behoeftes/verlangens en het contact met hun lichaam zijn ze vaak kwijt. Ze raken daardoor vervreemd van zichzelf. Dat geeft veel onrust, onzekerheid en stress.

Wat in het geval van Eva ook meespeelt is dat de corporate omgeving haar niet helpt. Er is binnen haar organisatie vanuit het management maar ook vanuit HR weinig interesse in de gezondheid van de medewerkers. Ondanks het feit dat ziekteverzuim en langdurige uitval door een burn-out het bedrijf veel geld kost. Winstcijfers en korte termijn doelen zijn leidend.

Burn-out voorkomen
Hoe kunnen deze patronen doorbroken en een burn-out voorkomen worden? Er zijn meerdere mogelijkheden om burn-out bij millennials en andere medewerkers te voorkomen.
Uitgangspunt daarbij is dat de verantwoordelijkheid niet alleen ligt bij de medewerker maar dat ook de manager en de organisatie een bijdrage kunnen leveren om burn-out te voorkomen.
1. Voor medewerkers: Creëer inzicht in je stressniveau, spanningsbronnen en de gebruikte strategieën om met stress om te gaan. Onderzoek de patronen die leiden tot overbelasting, leer je stresssignalen herkennen en leer vervolgens om daar effectief mee om te gaan. Ga deze zoektocht niet alleen aan, maar zoek hierbij hulp om je te laten begeleiden in dit proces.
2. Voor managers: Leer signalen van overbelasting bij medewerkers en specifiek millennials herkennen en maak het bespreekbaar. Zowel één op één met de medewerker als in het team, schenk bijvoorbeeld in de teammeeting aandacht aan dit thema.
3. Voor de organisatie: Monitor de bepalende factoren van werkstress zoals werkdruk, werk- en organisatiecultuur, persoonlijkheidskenmerken en stressbestendigheid van de millennial. Stuur waar nodig bij, bijvoorbeeld door medewerkers de gelegenheid te bieden om een traject te doorlopen om hun stressbestendigheid te versterken.

En hoe gaat het met Eva? Het gaat beduidend beter met haar. Eva heeft contact met mij gezocht en samen hebben we gewerkt aan de elementen uit punt 1. Ze weet nu wat echt belangrijke zaken zijn in haar leven. Ze is zich bewust van haar valkuilen en beseft dat meer naar haar gevoel luisteren haar enorm helpt (en veel nadenken niet). Ze stelt zich ook anders op naar haar manager en ze registreert nu de eerste signalen van overbelasting en weet dan wat haar te doen staat.
Voorkom dat (nog) meer millenials burn-out raken en ga, net als Eva, aan de slag met de factoren van werkstress! Maak niet alleen werk van je eigen spanningsbronnen en strategieën om hier mee om te gaan, maar doe dit als manager ook met je medewerkers en monitor de factoren op organisatieniveau.

Cees Stegenga, senior coach/psycholoog The Coaching Experience/Öland Company
.

Back To Top